Кам’яні вишиванки

Нова Каховка – молоде місто на півночі Таврії, створений в 50-х роках минулого століття для будівельників Каховського гідровузла. Всі будівлі зводилися за єдиним планом, на швидку руку, а тому вийшли одноманітними і невиразними. Тоді ж в місто приїхав Григорій Довженко, послідовник школи бойчукістів. Разом з колегами Довженко створив 80 унікальних різьблених панно, які прикрасили стіни всіх будинків і змінили обличчя міста. Пізніше радянські видання критикували Довженко за «архітектурні надмірності». Зараз його творіння вважають унікальним художнім явищем, з яким вже сучасники дали назву – «кам’яні вишиванки». Зараз орнаменти під загрозою знищення – не тільки під впливом часу, ні і через утеплення будинків і «осучаснення» фасадів. Силами місцевих жителів «кам’яні вишиванки» поступово повертають місту.

Про будівництво Каховської ГЕС і Нової Каховки в 1958 році вийшла кінострічка «Поема про море». Коли за кілька років до цього відомий письменник і кінорежисер Олександр Довженко приїхав в місто писати сценарій майбутнього фільму, то був вражений сірістю і сумовитістю тамтешніх забудов. Саме за його письмовим проханням Академія архітектури направила в новостворений населений пункт групу художників і архітекторів, які охоче взялися за обробку фасадів. Серед них був Григорій Довженко. Майстри працювали до 1955 року, за цей час вдалося прикрасити кожна будівля міста: від житлових будинків до шкіл і адміністративних будівель, – всього близько 180 будівель. За ескізами Довженко були створені унікальні орнаменти, які не повторюються.

У своїх роботах художник втілив основні ідеї бойчукістів (художників-монументалістів, учнів і послідовників Михайла Бойчука). Це проявляється в простоті і схематичності традиційних фігур, переплетених візерунках із зображенням птахів і рослин, а також в ідеї популяризувати українське мистецтво і поєднувати красу і буденність.

Разом з Довженком над створенням орнаментів працював син Тарас і представники школи бойчукізму, зокрема Олександр Мізін. Все панно вийшли міцними, як камінь, завдяки чому і збереглися до наших днів.

Секрет міцності – в особливому розчині штукатурки, рецепт якого винайшов і запатентував Григорій Довженко. Розпис по сирому тиньку (штукатурці) на основі поліхлорвінілових синтетичних смол значно полегшував роботу майстрам, адже він застигав довше, ніж звичайний.

Статті в радянських виданнях після 1955 року, присвячені Новой Каховці, характеризують орнаментальні рельєфи Довженко як непотрібне «вицацковиваніе» (надмірна прикраса), проте зараз вони мають статус пам’яток архітектури і перебувають під захистом місцевої громади та активістів.

Фото